سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تمپر چیست؟

تمپر

از آنجایی که ذرات قهوه در برخورد با آب پرفشارِ دستگاه اسپرسو ساز امکان جابه جایی زیادی دارند، ممکن است در زمان عصاره گیری، پودر قهوه و آب جوش از پرتافیلتر خارج شود. این موضوع هم به دستگاه آسیب وارد میکند و هم کثیفی زیادی به بار می آورد. بنابراین حتما باید قهوه را در پرتافیلتر تمپ یا فشرده سازی کرد با استفاده از ابزارهای تمپر و لولر، فرقی هم برای مشتری قهوه آماده می کنید با برای خودتان.
تمپر وسیله ‌ای است کوچک از جنس پلاستیک، استیل ضد زنگ، چوب یا ترکیبی از این متریال ها با یکدیگر. اندازه قطر پرتافیلتر بستگی به نوع دستگاه‎ اسپرسو ساز دارد اما معمولا به 3 سایز 51، 53 و 58 دسته بندی می شوند. و اندازه تمپر باید با اندازه پرتافیلتر و هدگروپ دستگاه یکی باشد.
علاوه بر سایز، تمپرها مدل های مختلفی دارند که انتخاب هرکدام کاملا سلیقه ای صورت می گیرد. اما با اینکه این انتخاب سلیقه ای است باید با آگاهی انجام شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. تمپر قهوه اسپرسو ظاهری تقریبا شبیه به گوشت کوب دارد اما با کاربردی متفاوت. 
این وسیله هم از مدل دسته گوناگون است و هم از نوع صفحه مسطح، به شکل های مختلفی تولید می شود. رایج ترین سطح ها شامل موارد زیر هستند. سطح تخت: سطح این تمپرها کاملا صاف می باشد و به هنگام فشرده ‌سازی، با پودر قهوه به یک اندازه در تماس هستند. رویه شیاردار: صفحه صاف این تمپرها توسط دایره هایی متحدالمرکز پوشیده شده و یک سطح صاف اما شیاردار به وجود آمده است. شیار این تمپر ها به توزیع بهتر آب در سطح قهوه کمک می کنند.
سطح محدب: دارای سطحی هستند که تا حد کمی گرد می باشد و دیوار ه های آن کمی نازک‌تر از بخش مرکزی است. تمپر سطح محدب به هدایت آب در دیواره ‌های داخلی پرتافیلتر کمک میکند و برای افراد متخصص مناسب می باشد. نیمه محدب: این تمپرها همان سطح محدب را دارند اما نه کاملا محدب. در واقع قسمت مرکزی سطح، صاف است و کناره ها  کمی خمیده اند. (مثل اینکه قسمت بیرون زدگی سطح محدب صاف شده باشد)
source: تمپرچیست